København 2008!

Ja da var studieturen over. Tiden flyr, men en uke var lenge nok det altså. Jeg vil bare tilbake igjen så snart jeg kan, for København er en flott by. Vi dro nedover, en venninne og jeg, lørdag ettermiddag. Det var den ettermiddagen da alle fly var forsinket fordi det snødde på Gardermoen. Nå skulle ikke vi innom Gardermoen, men vi ble nå uansett forsinket en times tid likevel. Men vi var to voksne jenter, uten mann, uten barn og vi skulle være vekke en uke. Ingen ventet på oss og det var ikke noe vi skulle nå. Utrolig deilig! Da gjør det ikke noe om vi blir litt forsinket.

Men vi kom frem, fant lett hotellet vårt og ble gledelig overrasket. Vi hadde bestilt rom via internett og visste lite om hotellet. Men det var fint og greit, rent og god frokost, og ikke minst rimelig. Vi betalte vel 1800 nok for en helg. Det er det ikke noe å si på sånn egentlig.

Lørdagen ble brukt til å tusle i Strøget og spise god mat. Vi var begge trøtt og slitne, så det ble en tidlig kveld. Vi skulle jo ut neste dag også. Og søndagen startet med at vi ble blendet av sol fra blå himmel. En uvant opplevelse. Det er ikke mange slike dager i Bergen i januar. Så da var vi rask med å hive på oss klær, spise morgenmat og ut i byens gater. Litt kulturelle skulle vi være, så vi tok turen til diverse parker. Deilig. Fortsatt ingen menn eller unger som maste utålmodig på oss. vi kunne gå så fort vi ville og hvor vi ville. Vi kunne titte i alle vinduer og prate om alt vi ønsket.

I Botanisk have så var det ikke mye som stod i blomst enda, men vi kunne ane konturene av noe som må være nydelig om ett par måneder. Men det vi fikk se var denne vakre orkideen. Den heter Darwin’s orkide og har utrolig lange honningspore. DArwin satte visst sitt gode navn og rykte på prøve da han skrev dette om blosten. »det er min overbevisning, at der lever en uhyre stor natsværmer med en underfuld lang snabel, der må kunne udstrækkes til en længde mellem 10-12 tommer, (godt 30 cm, red.)! Flere insektforskere har latterliggjort mig for denne overbevisning.«

darwins.jpg

Ingen havde nogensinde set et sådan fabeldyr, men Darwin blev ved sit, og i 1903, godt 20 år efter hans død, fandt man i den egn, hvor orkidéen voksede, en natsværmer med en meget lang sugesnabel. Darwin havde haft ret, og natsværmeren fik artsnavnet praedicta, der betyder den forudsagte,«

Og, ja selvsagt fantes den. Som biolog/zoolog, så var vel dette noe av det jeg vil huske best fra turen til København. (ja jeg vet jeg er litt rar, men dette var spennende.)

Ellers så var vi jo heldig. For første søndagen i måneden så har mange butikker i København søndagsåpent. Og det var jo nettopp første søndag i februar den helgen vi var der. Så på søndag ble det faktisk shoppet litt… Det er jo deilig å gjøre på en fin søndag vel? Det var ikke så mye som ble med meg hjem denne dagen, men tre målebånd, formet som hjerter og sommerfugl fikk lov. Det kjekke var jo at de på den ene siden hadde cm og på andre hadde inch. Så nå slipper jeg å regne om fra engelske oppskrifter.

men nå var jo dette en studietur, og studiene startet vi på søndag ettermiddag. Da ble de danske barene og deet danske øllet studert inngående. Moro var det, men det kjedelige var det at min kjære Koolhaaz forsvant… Han ble bare ikke med meg hjem på kvelden.

Og på mandagen startet den ordentlige studieturen. For hva er vel ikke mer naturlig enn å reise til Danmark for å studere norsk? Joda, det går fint det. Vi bodde på Schæffergården og hadde det helt supert. Vi følte omtrent at vi ikke gjorde annet enn å spise, og det gourmet mat… Nå er ikke jeg stor fan av gourmet mat, så da vi på torsdag tok turen til byen og spiste en god middag på Jensens bøfhus, så var det himmelsk. Ellers har vi lært litt om Bording friskole (utrolig spennende i seg selv. Skulle ønske Norge åpnet for friskoler), Karen Blixen og vi har vært på Louisiana. Tja, hva mer? Vi studerte vel litt mer det danske øllet og de danske butikkene. Men alt i alt, så var det en veldig fin tur.

Og som dere kanskje har merket så har jeg ingen bilder. Sånn går det når man ikke har med seg kamera på tur. Det kommer nok noen bilder etter hvert, hentet fra andre, men nå får dere klare dere med tekst og linker. jeg klarer meg i alle fall med det, men så har jeg jo opplevd alt sammen også.

3 kommentarer

  1. Tittei said,

    februar 11, 2008 kl. 2:16 pm

    Fin tur! Jeg hadde også kommet til å huske Praedicta best. Hehe.

  2. Cruzidull said,

    februar 11, 2008 kl. 7:11 pm

    Juhu! Velkommen hjem! Kjøben er fantastisk, kjenner jeg lengter tilbake når jeg ser bildene fra Strøget. Jeg syns likevel 5 kg overvekt var litt lite etter en sånn tur, men sånn blir det vel når man må bruke verdifull dagtid på skolebenken…

  3. vivi said,

    februar 11, 2008 kl. 10:09 pm

    Velkommen hjem! Høres ut som en herlig tur, og det fortjener du:)


Legg igjen en kommentar

