For to år siden…

…døde min søster. To år! Tenk det. Tiden flyr…

Hva har skjedd på de to årene da?

  • Jeg har født to sunne og friske gutter. Min søster visste at jeg var gravid, men ikke at det var to.
  • Vi har fått bygget ut lillehuset og flyttet inn i storehuset.
  • Jeg er snart ferdig med studier og har begynt å søke på jobber.
  • Feiret mannens 30 års dag og mammas 60 års dag og min 30 års dag er like om hjørnet
  • Småguttene har startet barnehage og alle barna er i samme bhg.
  • Vi har blitt en familie på fem med alle de gleder og sorger det gir oss.

a-leve.jpg

Om jeg ser på rådene min søster gav meg så føler jeg at jeg følger mange. Se barna vokse opp. Jeg følger barna mine hver dag. De gjør store fremskritt hele tiden. Fredrik går snart hele tiden, Oscar er vel nærmere løping. Erik utforsker verden og grenser som finnes, noe enhver 4 åring skal gjøre. han øver seg på regning og på bokstaver. Veldig spennende! Jeg prøver å følge opp venner og familie. Det meste skjer elektronisk siden tiden ikke strekker til til alt vi ønsker. Jeg vet at jeg nyter hver dag. Jeg prøver å få noen timer på kvelden der jeg gjør ting jeg ønsker å gjøre. Om det innebærer å sitte i armkroken til mannen og se på film, eller om det er med strikketøy og pc i nærheten kommer helt an på dagsformen. Nå nye milepæler… Jeg prøver å sette noen milepæler. Nå er det å få ferdig studiene. Jeg hadde nest siste eksamen før jul og har igjen en før jeg er ferdig. Jeg går nå i siste obligatoriske praksis og ser snart slutten på den også. Jeg prøver å skape minner. Hva er det som gir minner? Vi hadde en tur til Stavanger til våre kjære venner. Vi hentet pus. Vi drar til Asker og Drammen for å besøke familie, men skaper dette minner? Jeg tar bilder omtrent hver dag, dette skaper minner, men jeg bør vel gjøre noe mer med dem? Kanskje fremkalle de? Her kan jeg bli bedre. Sitte i hagen og se barna leke. Regner med at dette kommer til vår og sommeren. Nå går begge de små og vi har planer om å få gjort litt med hagen slik at det er mulig å være der. Jeg kjenner at kroppen fungerer! Takket være mye manuellterapi og pilatestrening, så kan jeg nå si at kroppen fungerer. Det skal mye til før kroppen blir ødelagt, og det er utrolig deilig! Litt svimmel og slikt, men det kan vi fikse opp i. Oppleve… Jeg opplever barna mine hver dag! De lærer seg masse nytt hele tiden og vokser til. De er overalt og gjør meg sprø til tider, men når de ikke gjør det så savner man det. Jeg opplever det å lage ett nytt hjem. Jeg og mannen forsøker så godt vi kan å lage ett hjem her i storehuset. Med veldig få resurser prøver vi å skape noe som er vårt. Det er kjekt og frustrerende. Vi har lyst til å kjøpe alt nytt, men har ikke penger til noe av det. Så jeg opplever verden slik den er nå. Vanskelig, krevende og utfordrende, men likevel så givende! Gripe muligheter. Vi prøver! Men vi er nok flinkere til å se begrensninger i hverdagen. Å følge barna til første skoledag er nå litt tid igjen til enda. Erik begynner om 1,5 år og gutta lenge etter det. Og det å ta ett glass vin på en tirsdag er vi flink til. Men det blir nok en øl i stedet. Det er noe jeg begynte med etter at Liv ble syk og døde. Og vår hverdag er nok rutine. Desverre. Men vi har innsett at det er vanskelig å være spontan når tid og penger ikke strekker til til det viktigste en gang. Overvinne kreften… Det er jeg ikke like sikker på. Fler og fler får kreft, mange dør og mange overlever, vi har for det meste opplevd at noen dør. Det er vår erfaring… Vi trenger flere solskinnshistorier for å tro på at kreft kan overvinnes.

Men vi VET at vi ikke lever evig. Vi VET at hver dag kan være den siste, men vi VET også at vi ikke kan leve som om det er den siste, for da ville vi blitt sprø og kjørt oss selv i graven. Vi har opplevd at hverdagen kan snus opp-ned i løpet av kort tid og at vi må innstille oss etter det. Vi VET også at vi klarer den omstillingen. Det har vi gjort før og det klarer vi igjen. Vi har gått igjennom utrolig tunge tider, og er i en annerledes tung tid nå, men vi klarer oss og gjør det beste ut av hver dag og hver krone. Og dette gjør oss sterkere og mer sammensveiset som familie og ektepar.

Men to år… Det høres så lenge ut, men tiden flyr og før vi vet ordet av det så har Erik begynt på skolen, jeg har fått meg lærerjobb og vi har vært gift i mange år. To år… Og tid leger sår, men de utsletter de ikke. Jeg vet at det er to år siden min søster døde, men det gjør ikke vondt. Det lugger litt, men smerten er ikke der like mye som før… Godt å vite at livet går videre!

Og her legger jeg ved en pdf-fil med en artikkel som KK skrev om min søster til rosa sløyfe-aksjonen 2005. Synes den er fin! Artikkel fra KK

18 kommentarer

  1. Tittei said,

    mars 10, 2008 kl. 5:10 pm

    Jeg sender over en diger klem. Ingen vet hva som skjer i morgen så det er viktig ta vare på store og små ting i hverdagen for livet er så skjørt.

  2. lbeat said,

    mars 10, 2008 kl. 6:23 pm

    Jeg beundrer deg så voldsomt kjære deg!!

  3. Karen said,

    mars 10, 2008 kl. 6:54 pm

    Kos og klem til deg og ALLE guttene mine!!

  4. irenetur said,

    mars 10, 2008 kl. 7:41 pm

    Stooor klem til deg!!

  5. Anne-Ruth said,

    mars 10, 2008 kl. 7:46 pm

    Gir deg en god og varm klem!

  6. dyveke said,

    mars 10, 2008 kl. 8:27 pm

    *klem*

  7. Ronille said,

    mars 10, 2008 kl. 8:57 pm

    Ja vi får rusle videre, ingen veit kva som skjer rundt neste sving… En stor klem til deg fra meg 🙂

  8. lises said,

    mars 10, 2008 kl. 8:58 pm

    *kjempeklem*

  9. Elisabeth said,

    mars 10, 2008 kl. 9:40 pm

    Veldig sterk lesing.. En stor klem til deg….

  10. kicki said,

    mars 10, 2008 kl. 9:49 pm

    *Klem*

  11. vivi said,

    mars 10, 2008 kl. 11:44 pm

    Stor klem til deg, Kiwa! Jeg satte så stor pris på dine vakre og kloke ord etter at pappa døde. Jeg må si at jeg gruer meg til årsdagen for pappas død, som er like om hjørnet nå. Sorgen sitter lenge i, men det er heldigvis lettere å fungere for hver dag som går.
    Artikkelen om søsteren din er virkelig sterk lesning. Jeg må gi deg en klem til jeg. Noen ganger er det helt ubegripelig å tenke på alt du har vært gjennom..
    Du er flott, Kiwa!

  12. Figgapia said,

    mars 11, 2008 kl. 9:38 am

    Flott og rørende «minnestund» du har skrevet her.
    Så bra at du kommer med rådene fra din søster, det var mange kloke ord der.
    Lykke til videre. Masse klæmmer fra mæ

  13. mars 11, 2008 kl. 11:20 am

    Sterk lesning som jeg også leste og gråt av den gang den var trykket i KK. Rørende «minnestund» som Figgapia sier over meg, nå er det «trangt i halsen» som min yngste sier.
    Håper du/dere får ei rolig påske!

  14. Lina/hali said,

    mars 11, 2008 kl. 1:41 pm

    Sterk lesning! Mine tanker går til deg og din familie!

  15. tutten said,

    mars 11, 2008 kl. 2:52 pm

    Sender en stor klem til deg og dine.

  16. Lina/hali said,

    mars 11, 2008 kl. 5:25 pm

    Nå har jeg lest pdf-filen med KK-intervjuet, og tårene renner. Er bare så ufattelig trist!

  17. Reidun ("Trulte"-DG) said,

    mars 11, 2008 kl. 10:44 pm

    Sender deg en stor klem og masse varme tanker, Kiwa.
    Leste artikkelen om søsteren din. Tårene presser på… Husker at jeg leste den da den stod på trykk i KK, og at den også da gjorde stort inntrykk.
    Iblant er livet forferdelig urettferdig.
    Ønsker deg alt godt. Du gir meg mange «oppvåknere» når jeg leser om «Å leve…». Du skriver veldig bra og setter ting i perspektiv. Ta vare på og kos deg med de flotte guttene dine, Kiwa.

  18. Fru Fryd said,

    mars 13, 2008 kl. 12:10 am

    Sender deg en stor klem og ønsker deg og dine en riktig God Påske. Takk for at du delte dette med oss. Det var sterkt å lese, og gjorde dypt inntrykk.


Legg igjen en kommentar

