En kjole til en lillesøster.

Neida, det er ikke en liten jente på vei her i huset, men det er en kjole som heter Lillesøster kjole. Tora som har laget mønsteret, har også laget mønster til mye annet fint også. Ta turen da vel! Den har jeg vært forelsket i siden jeg så den første gang, og nå er den født. Strikket i lys lilla alpakka og med tre små knapper øverst. Det kan nok hende det blir fler av denne kjolen. Liker den som sagt veldig godt.

Det å velge knapper er ikke bare enkelt altså. Egentlig så er det ganske vanskelig å få plagg ferdig. Først må man finne mønster man liker, så må man finne garn som passer og som er fint til mønsteret. Deretter skal det jo strikkes, det er jo det letteste. Etter det må tråder festes, montering må gjøres fint, heklekanter må lages og knapper må syes på. Men før knapper kan syes på, så må man faktisk finne akkurat de riktige knappene. Det er ikke bare enkelt når man har en slik boks som dette.

For noen uker siden vant jeg en auksjon på eBay. Mange mange mange knapper ble solgt til meg! Herlig herlig. Det var en bestemor som hadde samlet knapper i mange år, og så solgte barnebarnet dem. Det er ikke helt forståelig for meg, men glad er jeg for det! Men med mange hundre knapper, som jeg ikke har helt kontroll over, så blir det raskt en krevende jobb  å finne tre små søte i samme størrelse og som ikke minst passer til plagget og fargen. Valget falt på tre små søte hvite knapper. Herlig!

Siden mor til mottager er innom bloggen i tide og utide (fnis) så får jeg heller avsløre det når kjolen er kommet vel frem dit den skal. Gleder meg til å se den i bruk på en liten jente!

19 kommentarer

  1. lises said,

    mai 11, 2008 kl. 6:21 pm

    Så søt den er! Den blir nok helt perfekt når sommeren forlater oss igjen.

  2. Virtuella said,

    mai 11, 2008 kl. 6:55 pm

    Kjempesøt!

  3. dyveke said,

    mai 11, 2008 kl. 7:27 pm

    Den ble nydelig, heldige lille mottaker!

  4. sipusa said,

    mai 11, 2008 kl. 8:25 pm

    Kjempefin kjole ja! Blir nok nydelig på ei lita snuppe denne:-D

  5. Tittei said,

    mai 11, 2008 kl. 8:32 pm

    Den ble kjempesøt. ~~~:o)

  6. Murf said,

    mai 11, 2008 kl. 9:21 pm

    Kjempefin! Heldige mottager. Hyggelig å strikke noen jenteklær for oss som bare har gutt(er).

  7. LindaN said,

    mai 11, 2008 kl. 9:54 pm

    Aldeles nusselig 🙂

  8. Takhisis said,

    mai 12, 2008 kl. 7:17 am

    Kjempesøt:)

  9. tutten said,

    mai 12, 2008 kl. 8:47 am

    Nydelig kjole og så mange flotte knapper du har kjøpt.

  10. Elisabeth said,

    mai 12, 2008 kl. 2:07 pm

    Nydelig, enkel og stilren kjole. Blir nok en fornøyd mottager.

  11. FrkSnupp said,

    mai 13, 2008 kl. 9:06 am

    Flott kjole =)

  12. mai 13, 2008 kl. 9:35 am

    nydelig liten kjole.. og nå.. GÅ Å GJØR OPPGAVEN.. *smiler*

  13. marí said,

    mai 13, 2008 kl. 9:38 am

    Kjempeflott kjole! Også blir jeg misunnelig på knappesamlingen din 🙂

  14. mimouna said,

    mai 13, 2008 kl. 10:21 am

    Har kikket på den kjolen mange ganger, må visst tvinge noen til å få jentebaby snart. *fnis* Din versjon ble riktig søt.

    Farmor hadde også en sånn knappeboks, hun sprettet knappene av alle utslitte plagg før de ble pussefiller. En dag du har god tid får du tømme dem utover og sortere dem, det har jeg gjort med mine. Sånne små plastposer med lynlås i er perfekte til slikt bruk. Gullklumpen mn ELSKER å sortere slikt småplukk, kanskje jeg kan leie henne ut?

    Lykke til med eksamenslesingen da!

  15. vibbedille said,

    mai 13, 2008 kl. 10:29 am

    Kjempesøt kjole! Og heeeerlig med masse knapper! Elsker knapper og har heeelt dilla! Kjøper det som smågodt her hvor eg bor, for på stoffbutikker her har hun en DIIIIGER skål med masse knapper til 1,- og 2,- kr stk og da kjøper en pose hver gang en går forbi fniiiis! Koooos deg og ha en flott dag! Klem og kos fra Vibbedille

  16. SisselS said,

    mai 13, 2008 kl. 12:05 pm

    En nydelig kjole i en helt herlig farge. Knapper er vanskelig – der er jeg riktig så enig med deg, men akk hvor morsomt det er å sitte å lete i knappehaugen.

  17. piale said,

    mai 14, 2008 kl. 6:44 am

    Så nydelig kjole. En slik fikk jeg også lyst til å strikke! Nydelig fargevalg. Takk for inspirasjonen til kort også. Tror en regnværsdag i Trøndelag blir kortlagedag.

  18. mai 21, 2008 kl. 9:55 am

    Hei! kjemfin kjole. jeg har også strikket denne. se bloggen. Den er Muskat . Flotte knapper du har…Gøy å samle på de!
    ellen

  19. Anniken said,

    april 26, 2009 kl. 11:51 am

    kjempe flott kjole.
    lurte på om du visste om den fantes på norsk?


Legg igjen en kommentar

