Cobblestone i miniutgave

Jeg synes denne genseren er utrolig flott, så resten av guttene mine måtte også få en lik pappaen. Men siden mønster bare finnes i str voksen, så måtte det litt justeringer til. Ikke bare enkelt, men jeg mener jeg har funnet en fin str nå. Jeg har skrevet litt ned underveis og legger det ut her i bloggen. (Mest fordi jeg skal strikke en til i samme str og en litt større.) Min genser er strikket i Sisik fra Dale. Men det kan også brukes Smart eller annet garn til pinne 4.

Cobblestone mini (ca 2 år)

Bol: legg opp 120 masker på pinne 4, strikk riller frem og tilbake (evt rundt) slik at det blir 7 riller. Fortsett med riller i sidene over 8 masker, resten glattstrikk. Strikk til bol måler ca 23 cm, eller ønsket lengde. Sett de 8 rillemaskene på hver side på trd og legg bol vekk.

Ermer: Legg opp 36 masker og strikke riller til det er 7 riller på arbeidet. Deretter glattstrikk hele veien rundt. Øk til 46 masker, 2 masker hver 8. runde. Strikk til ermet måler 23 cm. Sett 8 masker fra undersiden av ermet på hjelpetråd og strikk ett erme til.

Bærestykket: Begynn midt bak, strikk en runde rett, samtidig som du plasserer 4 maskemarkører i skjøtene mellom ermer og bol. Strikk en runde vrang.

Short row 1: strikk rett forbi ermet og 6 masker forbi maskemarkør nr 2. Snu og strikk rett tilbake. Strikk vrang til 6 masker fordi maskemarkør nr 3, snu og strikk vrang tilbake. Strikk en runde rett og en runde vrang.

Short row 2: Strikk rett til 3 masker forbi maskemarkør nr 2, snu og strikk rett tilbake. Strikk vrang til 3 masker forbi maskemarkør nr 3, strikk vrang tilbake. Strikk en runde rett og en runde vrang.

Short row 3: Strikk rett til maskemarkør nr 2, snu og strikk rett tilbake. Strikk vrang til maskemarkør nr 3 og strikk vrang tilbake. Strikk en runde rett og en runde vrang.

Fellerunde: På retten, strikk 3 rett, 2 rett sammen runden rundt. Det passer ikke helt i forhold til maskeantall, men gjør det beste ut av det.

Strikk riller til bærestykket måler ca 5 cm, avslutt med vrang runde.

Fellerunde: På retten, strikk 2 rett, 2 rett sammen runden rundt.

Strikk riller til bærestykket måler 8 cm, avslutt med vrang runde.

Fellerunde: På retten, strikk 2 rett, 2 rett sammen runden rundt.

Strikk riller til bærestykket måler ca 12 cm.

Short row: Strikk rett til maskemarkør nr 2, snu og strikk rett tilbake. Strikk vrang til maskemarkør nr 3, snu og strikk vrang tilbake.

Strikk to riller, avslutt med vrang runde.

Fellerunde: strikk 1 rett, 2 rett sammen runden rundt.

Hals: Strikk glattstrikk rundt 10 runder og fell av løst. Hvis det ønskes videre halsåpning så felles det sjeldnere på siste fellerunde.

18 kommentarer

  1. Tittei said,

    mai 21, 2008 kl. 10:30 am

    Kjempefin, Kiwa! Nå er det bare de andre størrelsene igjen. 1, 4, 6, 10. *fnis*

  2. tutten said,

    mai 21, 2008 kl. 10:43 am

    Den skal noteres.Ble kjempefristet til å strikke den .(selv om jeg ikke har noen toåring i huset)

  3. PerJorun said,

    mai 21, 2008 kl. 10:43 am

    Tusen takk for at du legger ut redigert oppskrift. Har litt planer om å strikke en til min kusines sønn. Han er 8 mnd nå, så jeg har vel ingen hast om jeg skal strikke i str 2 år hihi.. Og jeg må bare få si, du var en nydelig brud!

  4. LindaN said,

    mai 21, 2008 kl. 11:09 am

    Flott genser, og tusen takk for oppskrift!

    Nydelig brudepar – og den lille bilen som så ut som en pakke var jo bare supersøt!

  5. irenetur said,

    mai 21, 2008 kl. 12:37 pm

    Den var superfiiiin, Kiwa!!

  6. mai 21, 2008 kl. 1:01 pm

    Oi, takk! Da blir det matchende gensere til far og sønn her i huset også!

    Kjekt å følge med i bloggen din etter guttegensere, det tar tid å finne de gode guttegenserne.

  7. Hespetre said,

    mai 21, 2008 kl. 5:13 pm

    Lekkert! Så flott at du legger ut oppskrift!
    Jeg har to år på meg til å få gjort genseren ferdig, og det burde være overkommelig. 😉

    Hvilket garn har du brukt?

  8. Galadriel said,

    mai 21, 2008 kl. 5:45 pm

    SÅ utrolig søt! Har visst tre gutter uten Cobbelstone her i huset, så jobben du har gjort kan komme godt med 🙂

  9. lises said,

    mai 22, 2008 kl. 12:21 pm

    Så flott den ble! Passer den fint til småguttene også? Jeg er på erme nummer to. *treg*

  10. Margrethe said,

    mai 22, 2008 kl. 1:08 pm

    Så fin! Jeg vil også strikke barneklær! (men siden unger er langt fremme i tid og jeg har nok ting på vil-lage-listen min til de neste hundre årene, så venter jeg litt)

  11. mimouna said,

    mai 23, 2008 kl. 4:10 pm

    Næ, har du laget oppskrift også. Ikke dårlig, den genseren er jo kjempefin. Og sist jeg sjekket hadde jeg visst en toåring her et eller annet sted….

    Ønsker deg og dine en fin helg!

  12. piale said,

    mai 23, 2008 kl. 10:05 pm

    Nå fikk jeg jammen lyst til å strikke guttegenser. Den genseren var utrolig fin! Ha var litt av en sjarmis han som er modell også:-) Ha ei fin helg og god bedring!

  13. Gita said,

    juni 30, 2008 kl. 11:07 am

    Cobblestone mini
    Vilken fin tröja! Trots att jag inte har några små barn skall jag spara mönstret och absolut sticka en sådan. Tack för att du omvandlat mönstret tillen mindre storlek.

  14. juli 11, 2008 kl. 10:02 pm

    […] går kveld startet jeg på en Cobblestone i str 2 år. Oppskriften fant jeg hos Kiwa med god hjelp fra lises Her er genseren fire timer […]

  15. juli 18, 2008 kl. 10:20 pm

    […] Denne er strikket i rød Sisik kjøpt på Dale av Tittei. Tusen takk! La opp 140 masker på pinne 4 og strikket 27 cm med 8 masker riller på hver side. Ermene er 42 masker øking til 56 masker til rundstrikken og måler 25 cm. Jeg la inn en runde short row på tredje rille. Strikket til seks masker forbi brystmarkør, deretter 3 masker forbi og til slutt til maskemarkør. Deretter felte jeg *k3,k2tog* på rille 7, *k2,k2tog* på rille 15 og 22 og deretter *k1,k2tog* på rille 27. (Takk til Lises for hjelp til felling.) Rullehalsen er strikket over de masken som gjenstod etter siste fellerunde og er strikket 7-8 runder. Jeg øker annenhver maske siste runde før avfelling for å få en løsere sisterunde. For litt mer hjelp med mønster, så ta en titt på den jeg laget i str 2 år. […]

  16. november 2, 2008 kl. 9:01 pm

    […] ja Kiwa, de er faktisk helt geniale….for nå har jeg så vidt begynt på en Cobblestone til guttungen. lbeat @ 21:01 [lagret under hobby taggetcobblestone, kiwa, maskemarkører, perler, […]

  17. Tone said,

    november 29, 2008 kl. 1:13 am

    Takk for oppskrift! Nå er jeg ferdig med Cobblestone strl. 2 år strikket i brunmelert Smart til den lille mannen i huset – da gjenstår det bare en til den litt større mannen….

  18. teshastrikk said,

    mai 4, 2009 kl. 7:36 pm

    Takk skal du ha! Jeg hadde kjøpt mønsteret med tanke på å strikke genseren til mannen min, men fikk det for meg at jeg skulle lage en «barneversjon» til barnebarnet først. Heldigvis ble jeg tipset om at «noen» hadde gjort dette før meg, så tilpassinga ble jo mye lettere for min del da!
    Kjempegreier!!!


Legg igjen en kommentar

