Strikkemaskin = hurtigstrikk

Jeg er så heldig! Jeg har fått låne meg en strikkemaskin fra Antoneta (ravelink). Den kom i hus på lørdag og jeg er allrede godt i gang med prosjektet den er innlånt til.

For to år siden, kjøpte jeg og min mann inn garn til dette teppet.

sadnesteppe Det er hentet fra et Sandnes tovinghefte og skal strikkes i Tove. 1400 gr Tove, pinne 3,5 i glattstrikk. Ikke skjønner jeg at jeg noengang tenkte at dette kom jeg til å orke. Jeg har aldri startet teppet. Jeg har sett på det veldig mange ganger og enda fler ganger har jeg ønsket det ferdig, men å strikke det? Nei, det kom aldri til å skje.

Men så en dag spurte Cruzidull om å få låne en strikkemaskin til å strikke opp sokkegarnrester til teppe. Det var jo utrolig smart, det var jo løsningen!! Jeg måtte bare få låne meg en strikkemaskin. Da skal teppet bli ferdig. Jeg spurte rundt og HK kjente til Annie som hadde maskin og dermed var det ordnet! Jeg har fått låne strikkemaskin. Hurra!

Og strikkemaskin er moro! Moro på den måten at det går veldig raskt. Det er jo ikke veldig spennende og koselig å dra den dingsen frem og tilbake, men når jeg ser hvor fort det vokser, ja da er det virkelig moro!!sandnesgarn

Jeg er kommet godt i gang. Teppet strikkes i remser og jeg er snart ferdig med nr 3 av 7. Moro! Jeg blir jo ferdig med det en gang!

Det jeg ikke hadde tatt med i beregninge, var at strikmaskiner liker å få garnet fra nøstemaskinøstede nøster. Så det endte opp med at jeg spurtet (råkjørte om du vil) til Pinnsvin Design, tre minutter etter at hun stengte på lørdag for å få tak i nøstemaskin. Deretter satt jeg mann og sønn i arbeid med å nøste opp 28 nøster Tove, mens jeg selv monterte opp og ble kjent med strikkemaskinen! Det endte opp med at jeg nøstet en del selv også, men jeg fikk i alle fall hjelp. Fargene jeg bruker på teppet er de samme som i heftet og det ser til nå veldig bra ut!

Maskinen jeg har fått låne er en Norsy SK-860. Det er en mellomstrikker, så jeg kan strikke opp masse av garnet mitt på den. Veldig kjekt! Har også fått med DesignaKnit, men det skjønner jeg ikke noe av enda. Først teppet, så skal jeg se på det! Håpet er å få strikket noen ullbukser og kanskje noen gensere før jeg leverer den tilbake.

strikkemaskin3

Her ser dere remse nr 3 er godt på vei. Nå som jeg har blogget dette, så tar jeg turen ned i kjelleren igjen og strikker den ferdig. Kanskje jeg strikker en ny remse også. Det går jo så utrolig fort og greit!

strikkemaskin2

Her er remsene som er ferdig strikket. En ensfarget grønn og en stripete. Syntes jeg var så flink da jeg skjønte hvordan man strikket striper.

sadnesteppe2

Tusen takk til HK og Annie som har gjort dette mulig! Det er veldig veldig kjekt.

About these ads

30 kommentarer

  1. sol sa,

    januar 19, 2009 kl. 12:39 pm

    Smart å låne strikkemaskin, jeg burde være flinkere til å ta i bruk min. Teppet blir jo et ordentlig familieprosjekt :D

  2. kamelia sa,

    januar 19, 2009 kl. 1:38 pm

    Så morsomt!
    Skal på strikkemaskinkurs snart, med lånt maskin. Har aldri prøvd før, men dette ser veldig gøy ut!

  3. Elisabeth sa,

    januar 19, 2009 kl. 2:36 pm

    Så smart da! Jeg har en veldig gammel strikkemaskin som jeg har arvet. Den er fra 50-tallet. Den er så finspist på garn at det omtrent kun er Babyull den trives med. Mer rufsete garn hekter seg :) Teppet blir nydelig, må jo ikke glemme å si det!

  4. moni sa,

    januar 19, 2009 kl. 3:05 pm

    smart å låne strikkemaskin altså, det så innviklet ut men er sikkert veldig gøy :) ha en videre fin dag!!

  5. januar 19, 2009 kl. 3:29 pm

    Så heldig du er med strikkemaskinen! Jeg har en annonse inne hvor det står at jeg önsker å kjöpe en slik maskin. Har fått noen tilbud, og det fulgte böker med så jeg måtte läre meg selv. Ja, ja jeg har ikke svart. Må ha noen ved min side som kan läre meg opp. Ha en god dag, med hilsen fra asterix.

  6. mimouna sa,

    januar 19, 2009 kl. 4:44 pm

    Det der var jo genialt! Teppet blir kjempefint også. Men tenk å strikke noe slikt for hånd da, grøss! Her er strikkemaskin en perfekt løsning.

    Ønsker dere en fin uke! (Og jeg strikker med «innpakningspapir» nå, hihi!)

  7. Beatemora sa,

    januar 19, 2009 kl. 5:03 pm

    Ja, til sånne store prosjekter må jo strikkemaskin være genialt :)
    Teppet er virkelig lekkert!!

  8. januar 19, 2009 kl. 5:12 pm

    Det var jo virkelig genialt å låne strikkemaskin til et slikt prosjekt. Den ideen tar jeg med meg, for jeg har arvet en strikkemaskin, men har ikke tatt meg tid til å se på den ennå. Teppet ser ut til å bli veldig fint. Gleder meg til å se det ferdig.

  9. Tittei sa,

    januar 19, 2009 kl. 5:48 pm

    Å, så kjekt! Greit at jeg stikker innom deg med noen kilo garn, eller? Hehe.

  10. Hege sa,

    januar 19, 2009 kl. 8:47 pm

    For en lur ide. Tror aldri jeg hadde klart å fullføre det teppet med håndstrikk…
    Gleder meg til å se det ferdig :)

  11. lbeat sa,

    januar 19, 2009 kl. 8:59 pm

    Det teppet kommer til å bli helt fantastisk deilig :D Gjett om jeg kommer på besøk. Kanskje jeg må be mamma å strikke sånn på maskina si.

  12. lise sa,

    januar 19, 2009 kl. 9:23 pm

    Det kommer til å bli en flott teppe. Skal bli spennende å se hva ellers du tryller frem også.

  13. Anne-Ruth sa,

    januar 19, 2009 kl. 10:29 pm

    Kjempelurt!!! Kanskje jeg skal bruke min strikkemaskin til å strikke opp noe restegarn…. Hva har du vokset garnet med?

  14. minon sa,

    januar 19, 2009 kl. 10:54 pm

    Å så kjekt da! Dette kunne jeg tenkt meg å forsøke! Strikke opp noen ullbukser o.l.

    Gleder meg til å se teppet ferdig :)

  15. Heidi Kim sa,

    januar 20, 2009 kl. 1:09 am

    Stilig, kjekt å kunne hjelpe :o)

  16. Anlen sa,

    januar 21, 2009 kl. 9:07 am

    Dette ser så smart ut! Eg har aldri sett ei strikkemaskin live, og er fascinert over alt folk kan bruke den til. Så fort ein kan lage store ting, det er jo litt morsomt!

  17. januar 21, 2009 kl. 9:44 pm

    Ser ut som masse arbeid, lykke til! Gleder meg til å se ferdig resultat!

    Har forresten en gave til deg i bloggen min ;)

  18. mluni sa,

    januar 22, 2009 kl. 6:16 pm

    Hva i all verden tenkte du på da du fant ut at du skulle strikke den svære greia i glattstrikk for hånd??? Selv jeg hadde skygga unna der!!!

    Men det ser ut for å bli lekkert, så dette var lurt – og endelig egen nøstemaskin, slitan :-)

  19. Marita sa,

    januar 22, 2009 kl. 10:23 pm

    Teamarbeid kan man kalle det da! Og er du klar over at vi sitter nå bare å venter på neste oppdatering med sammensying (?)
    *spent ja*

  20. amylin sa,

    januar 23, 2009 kl. 10:03 pm

    Så kjekt å få låne strikkemaskin! Lekkert teppe og greit å få det ferdig. Ha en koselig helg.

  21. Marita sa,

    januar 24, 2009 kl. 6:16 pm

    Og så er det en strikkeaward til deg i bloggen min ;o)

  22. ronille sa,

    januar 25, 2009 kl. 8:21 pm

    Kjempe flott teppe. Den buksa i bloggen min er ca str 1 år. Men det holder med et 150 gr nøste 6 tråds Opal, OnLine eller Regia til ei bukse str 3-4 år på pinne nr 4.

  23. Teraks sa,

    januar 26, 2009 kl. 9:36 am

    Du har litt av et teppe du også da!Strikkemaskin er jo moror!Jeg har «egentlig» en hos mor jeg..men den er skikkelig gammel, og jeg veit jammen ikke om den kan strikke annet enn tynt, jevnt garn..Det må jeg finne ut av asså!Flotte farger i teppet deres! *imponert*!

  24. irene-w sa,

    januar 27, 2009 kl. 2:57 pm

    åh, så heldig du er!
    Jeg har vært i butikk og tittet på en maskin i dag. Har lyst på, men først og fremst lyst på et kurs for å se om det er noe for meg.

  25. Hanne sa,

    januar 27, 2009 kl. 11:25 pm

    Utrolig flott teppe, ser så kjekt ut med strikkemaskin!
    Det ligger en liten utfordring til deg på bloggen min hvis du tør:)

    http://hanneathome.blogspot.com

  26. brit sa,

    januar 29, 2009 kl. 8:32 am

    Et nydelig teppe. Fine farger. Nå ble jeg inspirert til å sette igang strikkemaskina igjen!

  27. Silje sa,

    januar 30, 2009 kl. 6:02 pm

    Strikkemaskin ser kjempe gøy ut!! Lykke til!

  28. Marit sa,

    desember 12, 2009 kl. 10:57 pm

    Åååå, et sånt teppe har jeg strikka (for hånd) for flere år siden. Sikkert 6 eller 7 år siden. Mitt er i svart, hvitt og blått, syntes det var skikkelig fint. Men nå ligger det bare inni et skap, for det nupper noe helt utrolig :(
    Lykke til med sammensyingen, bare det er et arbeid i seg selv….

  29. Else sa,

    april 22, 2010 kl. 6:34 pm

    Ser at noen har problemer med å dra sleden med annet enn
    babyull. Det kan være verdt et forsøk å vokse garnet: ta et telys
    uten metallkopp og veke, og gni det over garnspolen med jevne
    mellomrom mens du strikker. Hvis du strikker med nøster, så «tegn»
    en strek eller to på den flate oversiden. (det strikkes alltid fra
    midten av et nøste) Eventuelt hold et telys mot garnet mens du
    nøster. Voksen blir borte når du damper eller vasker ferdig
    produkt.

  30. ASTRID sa,

    september 12, 2011 kl. 10:14 pm

    Det er virkelig gøy å strikke med maskin. Har nå strikket 3 tepper. Det er litt arbeid å sy sammen, men ellers går det rask. Ulempen er at det ruller seg i kanten. Er det noen som har råd med det ? Lurte på om det gikk ant å hekle en kant rundt, skal jo tove teppe og hvet ikke om det går ant å gjøre. Teppet på bildet har en kant rundt, de jeg har strikket har det ikke og da kan det være et problem med rullende kanter.

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.