Bountykake

Jeg har bare lyst til å dele oppskrift på en utrolig god kake. Så her kommer den!

Bountykake

Bunn:

200 gr kokos

200 gr melis

6 eggehviter

Pisk eggehviter stive og bland forsiktig inn kokos og melis. Stekes på nederste rille på 150 grader i ca 30 min. Den skal ha en fin og lys/gylden skorpe på toppen. Om den stekes for lenge blir kaken tørr og ikke sååå god.

Glasur:

150 gr smør

150 kokesjokolade (Freia dronning)

90 gr melis

6 eggeplommer

Smelt smør og sjokolade og avkjøl den godt. Bland inn eggeplommer og melis og pisk til en tykk krem.

Tips: ikke bland inn eggeplommer i for varm sjokosmørblanding. Da «kokes» plommen og lager fine gule eggeplommebiter i glasuren, ikke særig godt. Vent lenge, lenge og enda litt lenger før den legges på kaken. Om man legger den over kaken for tidlig vil man ende opp med glasur rundt kaken og kake helt uten glasur i midten. Den bør også oppbevares på ett sikkert sted om den er til en spesiell anledning. Her i huset forsvinner den på mystisk vis om jeg ikke passer på. Den burde nok vært gjemt unna meg også, for det er nok jeg som spiser mest… Og vi ble enige på Bryggen-treff om at denne kaken ikke inneholder tilsatte kalorier, så den er sunn og god!

11 kommentarer

  1. mluni said,

    juli 25, 2008 kl. 9:55 pm

    Den eneste grunnen til at den ikke forsvant på en halvtime her i huset er at bare jeg har oppskrifta – så vil de ha den flere ganger får de pent la være å snoke den i seg 😉

  2. Anne-Ruth said,

    juli 25, 2008 kl. 10:15 pm

    mmm…. den er farlig god!

  3. Lillesnuppa said,

    juli 25, 2008 kl. 10:23 pm

    Oi oi oi, denne kaka ser farlig god ut. Må nok sikre meg denne oppskrifta. Har tatt en rundreise inne på bloggen min. Utrolig mye fint du har strikket. Ønsker deg fortsatt en fin sommer.

  4. Marita said,

    juli 26, 2008 kl. 8:29 am

    Javisst – kjempsunn – NOT! men HELT sikkert god. Jeg elsker Bounty. Takk for oppskrift. Klemz

  5. mereteveian said,

    juli 26, 2008 kl. 11:34 am

    Denne ser kjempegod ut! Best for meg at jeg kan bake den for søsteren som ikke tåler hvetemel, – og da blir det garantert en av hennes favoritter 🙂
    Takk!
    Så ut som om dere har hatt en super sommer på de bildene.
    Fortsatt god sommer til dere alle!

  6. lise said,

    juli 26, 2008 kl. 10:18 pm

    Nam, den skal bakes til neste kakeanledning.

  7. Margrethe said,

    juli 30, 2008 kl. 7:58 pm

    Nå ble jeg enda mer lei meg for at jeg ikke kan komme på strikkebursdagen min… den kaken så himmelsk ut! Herlige badebilder du hadde, hvor har dere vært? Nordåsen?

  8. eva said,

    oktober 7, 2009 kl. 5:26 pm

    denne kaka er kjempegod,men har et tips som gjør den enda bedre,pisk fløte å ha den på toppen av sjokoladen,mmm:)

  9. Kristine said,

    juli 12, 2010 kl. 11:51 am

    Nam, den ser jo kjempegod ut. Skal lage den til
    lillesøsteren min som ikke tåler hvete eller melk. Jeg bytter bare
    ut smøret med melkefritt smør.

  10. linselyst said,

    mai 15, 2012 kl. 1:52 pm

    Sunn og god, det kan vi like ;o)

  11. Bella said,

    desember 4, 2013 kl. 6:14 pm

    Pisk kokos melk ( den hard toppen ikke væske)og ha på toppen 🙂


Legg igjen en kommentar